Bouppteckning > Dödsboförvaltning

Dödsboförvaltning


Vi har lång erfarenhet av att fungera som dödsboförvaltare. Med expertkunskaper inom dödsboförvalting så har vi allt ni behöver för att få det hela klart. Vi kan ta hand om utvalda bitar eller alltihop. Det är helt upp till er. Med många dödsbodelägare är det skönt att lämna över förvaltningen till oss!

Kontakta oss om du behöver hjälp med
dödsboförvaltning.

010-641 05 99

(telefontid 10:00 – 17:00)

Vad är dödsboförvaltning

Vad är dödsboförvaltning?

Den praktiska hanteringen av den egendom som den avlidna har lämnat efter sig kallas för dödsboförvaltning. I grund och botten så handlar det om att sköta om bostaden tills den sägs upp eller säljs och att sköta räkningar som måste betalas.

Vår förvaltning av dödsbo kan inkludera:

  • Försäljning av lösöre
  • Försäljning av bostad
  • Uppsägning av bostad samt tömning och städning
  • Kontakt med bank
  • Kontakt med försäkringsbolag
  • Uppsägning av prenumerationer (telefon, städning)
  • Försäljning av aktier, fonder och värdepapper

Vi sköter all hantering av dödsbo åt er

Med oss som dödsboförvaltare så slipper ni lägga ner mer tid på att hantera den egendom som finns kvar. Vi kan på ett snabbt och smidigt sätt se till att allting som rör dödsboet hanteras på ett korrekt sätt.

Vi gör en adressändring för att få all post samlad hos oss så att ni slipper sköta detta. När det finns flera dödsbodelägare och ni vill ha en fullmakt för dödsbo så kan vi även hjälpa till med detta och att sköta kommunikationen så att samtliga berörda har full koll på vad som sker. Vi är också noga med dödsboets bokföring och att alla bilagor som ska finnas med i bouppteckningen bifogas.

Dödsboförvaltning till ett rimligt pris

Vad kostar dödsboförvaltning? Det är svårt att ge ett fast pris för dödsboförvaltning eftersom processen kan ta olika lång tid och innebära olika uppgifter. Vi är mycket flexibla och kan ta på oss enskilda delar av dödsboförvaltningen vilket innebär att ni inte måste betala för mer än den hjälp ni faktiskt får.

Efter ett första möte med vår jurist får ni en bättre bild av vad den dödsboförvaltning som ni har behov av kommer att kosta. Det är sedan upp till dig och övriga dödsbodelägare att besluta om ni vill gå vidare med vår tjänst eller inte.

Dodsboforvaltning-kostnad

Frågor och svar om dödsboförvaltning

Den som har ansvar för ett dödsbo kallas för dödsbodelägare. Det är de efterlevande som tar hand om dödsboet som fungerar som dödsbodelägare och de ska sköta dödsboet gemensamt och komma överens om hantering av räkningar, autogiron och försäljning av värdepapper.

Med provisorisk dödsboförvaltning menas att socialtjänsten provisoriskt förvaltat dödsboet till det blir möjligt att överlämna hanteringen till dödsbodelägare.

Det här beror på dödsboets storlek. Deklarationer och skatteinbetalningar ska hanteras året efter det år då tillgångar såldes. Därmed kan det alltså krävas dödsboförvaltning under allt från några månader till flera års tid.

När någon avlider så upphör en god mans uppdrag. Den som är god man får göra en redovisning fram till dödsdagen och därefter är det dödsbodelägare som ska förvalta dödsboet och ordna med bouppteckning.

Många gånger kan anhöriga, det vill säga dödsbodelägare, ta hand om det praktiska. Men när den avlidne hade flera tillgångar, omfattande lösöre såväl som företag, och det finns flera dödsbodelägare kan det bli komplicerat. Då är det klokt att ta hjälp av en erfaren dödsboförvaltare.

Kontakta oss


Boka kostnadsfritt möte

Fyll i formuläret nedan för att boka ett möte med en av våra jurister.